Hur kan man stimulera antalsuppfattning och siffrans betydelse
Genom att använda sig av konkret material på ett lekfullt sätt kan man synliggöra siffrors betydelse och antalsuppfattning för barnen. Exempelvis kan man laminerar siffror som man kan använda med olika material som finns i miljön. Genom att låta barnen hämta x antal saker till olika symboler synliggör man siffrans betydelse. Vid lek i mindre grupper finns det tid för att lära sig av varandra och oftast hjälper dom varandra då det sker den proximala utvecklingszonen som innebär att någon annan med mer kunskap lär den med mindre kunskap.
Enlig Läroplan för förskolan 98/10 ska förskolan sträva efter att varje barn
utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar. Även utvecklar grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
Matematik med frukt
Om ni strävar efter att utveckla matematisk förståelse i barngruppen kan man på olika sätt stimulera utvecklingen. I vardagliga situationer som vid lunch och mellanmål kan man på ett lustfyllt sätt synliggöra barnens matematiska handlingar genom att pedagogen ställer frågor till barnen som kan resultera till att man tillsammans synliggör matematiska handlingar.
Lpfö98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, Även utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.
Stimulera matematik med appen Sifferspelet
Med appen "Sifferspelet" kan man på ett lekfullt sätt stimulera
matematiken med barnen. I appen kan man välja siffror mellan 1-10 eller
1-20. Samtidigt som barnet räknar symboler kommer siffror upp som
synliggör vilket antal det är samt en röst som säger vad siffran heter.
Rösten som talar om vilken siffra det är kan man även stänga av beroende
på vilket syfte man har. Sitter man med flera barn kan man även stimulera
samarbete och turtagning.
Lpfö98/10:Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse
för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos
mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
Klockan i barnens nivå
Lpfö98/10:Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
Rörelselek med tärning

Lpfö98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och
kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt
välbefinnande. Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och
grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för
mätning, tid och förändring.
Väggkalender vid samling
Vid samling kan man använda "Väggkalendern 2012". Låt ett barn få komma fram och dra med sitt finger på skärmen då dagens datum kommer fram. Man kan samtala om ordbilder som veckodagens namn och månadens namn. Samtala om vilka siffror som finns på kalendern och hur man uttalar datumet.
För att vidareutveckla aktiviteten kan man efter reflektionerna gå in på appen
"PaintSparkles" för att måla siffrorna/bokstäverna.
Lpfö98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv. Utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner. Samt utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.